Świetlica w szkole, gdzie dzieci dojeżdżają z różnych miejscowości jest nieodzownym elementem w pracy tej szkoły. Zapewnia ona opiekę i bezpieczeństwo oczekującym na zajęcia czy też na dojazd do domu.
Nasi uczniowie często muszą czekać około godziny na zajęcia, w tym czasie biegają po budynku szkolnym lub wychodzą poza teren szkoły stwarzając zagrożenie zdrowia dla siebie i kolegów. Chcąc zapewnić uczniom pobyt w bezpiecznej szkole postanowiliśmy stworzyć taką właśnie placówkę. Postaramy się również, aby czas ten spędziły nie tylko bezpiecznie, ale i przyjemnie. Celem zajęć świetlicy będzie opieka nad uczniami oczekującymi na zajęcia lekcyjne, a każde spotkanie poświęcone będzie pewnemu tematowi np.: „poczucie własnej wartości”, „problemy z samooceną”, „nawiązywanie kontaktów”, „umiejętność rozmawiania”, „problemy związane z byciem w grupie”, „ustalanie i przestrzeganie reguł grupy”. Cele ogólne:
- Pomoc w problemach związanych z realizacją zadań szkolnych.
- Budowanie prozdrowotnych przekonań i postaw.
- Dostarczanie rzetelnej wiedzy na temat używek.
Cele szczegółowe:
- Pomoc uczniom w przezwyciężaniu trudności w kontaktach z nauczycielami i innymi dorosłymi.
- Pomoc w problemach związanych z rówieśnikami.
- Pomoc w trudnościach dotyczących przestrzegania norm i reguł szkolnych i społecznych.
- Pomoc w problemach związanych z realizacją zadań szkolnych.
- Rozwijanie świadomości ucznia poprzez realizację haseł: „ja w społeczeństwie”, „ja w grupie rówieśniczej”.
- Uczenie się opanowywania emocji.
- Umacnianie wiary we własne siły i możliwości.
- Pogłębianie zdolności wczuwania się w sytuacje rówieśników w grupie i poza nią.
- Wdrażanie do współdziałania w grupie.
- Budzenie szacunku do wytworów pracy innych dzieci.
- Rozwijanie umiejętności świadomego wyboru i rozwiązywania problemów.
- Kształtowanie odpowiedzialności za powierzone role.
- Wpajanie zasad tolerancji wobec innych ludzi.
- Motywowanie do samodzielnych rozwiązań twórczych.
Treści ogólne:
- rozwijanie osobistej odpowiedzialności za swoje zachowanie,
- rozwijanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie zdrowych relacji w szkole i w rodzinie,
- budowanie zdrowego poczucia własnej wartości i rozwoju osobistego.
Treści specyficzne:
- zdobycie wiedzy na temat tego, jaki wpływ na rozwój i zdrowie człowieka ma zażywanie środków psychoaktywnych oraz inne zachowania ryzykowne,
- poznanie co to jest uzależnienie, jaki ma wpływ na życie jednostki i jej rodziny i społeczeństwa,
- poznanie instytucji pomagających osobom uwikłanym w zachowania ryzykowne,
- poznanie zasad moralnych i prawnych dotyczących używania substancji psychoaktywnych,
- uświadomienie sobie jak działa reklama dotycząca zwłaszcza alkoholu i nikotyny,
- nauczenie się radzenia sobie z grupą rówieśniczą,
- rozwinięcie umiejętności gospodarowania wolnym czasem.
Procedury osiągania celów:
- krąg uczuć,
- dyskusja,
- burza mózgów,
- psychodramy,
- kukiełki,
- piosenki,
- rysunki,
- gry i zabawy,
- odgrywanie scenek,
- mini wykład,
- uzupełnianie zdań,
- praca w grupach.
Organizacja pracy:
- organizacja miejsca pracy: zajęcia prowadzone będą w wolnej sali lekcyjnej lub małej świetlicy,
- materiały potrzebne bo zajęć: papier, tektura, flamastry, farby, magnetofon, puzzle, piłki, sznurki, skakanki.
Przewidywane rezultaty:
- uczeń dobrze czuje się w grupie,
- promuje zdrowy styl życia,
- właściwie się odżywia,
- rozumie szkodliwą działalność używek,
- potrafi rozwiązywać zaistniałe w grupie konflikty,
- szanuje wytwory pracy innych ludzi,
- jest tolerancyjny wobec przekonań innych,
- samodzielnie rozwiązuje problemy,
- odpowiedzialnie wykonuje powierzone mu zadania.
Literatura:
- A. Kołodziejczyk „Profilaktyka uzależnień. Program edukacyjny dla klas I – III”,
- J. Strzemieczny „Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych”,
- K. Snoch „Świetlica przyjazna dzieciom i młodzieży”, Biuletyn Profilaktyczny 6/2004,
- K. Gąsior „Veto wobec przemocy, alkoholu i narkotyków”.
Bożena Klimczak, Anna Leśniak |